tisdag 17 maj 2011

Duktig?

Var på öppna förskolan imorse och satt i fikarummet och pratade med några mammor. Vi kom in på träning och hur svårt det är att komma iväg och diverse andra bortförklaringar. Jag sa att en normal vecka så tränar jag minst 2ggr plus löppass men oftast 3-4 ggr plus ett löppass. Reaktionen jag fick då var "Vad duktig du är!, själv kommer jag aldrig iväg".

Sen jag fick mitt första barn tycker jag att jag möter den reaktionen rätt ofta och det stör mig faktiskt. Jag tränar inte för att vara duktig. Jag tränar för att jag mår bra av det och jag vill hålla mig frisk.
Sen TAR jag mig tid för träningen. Jag tycker många mammor nedvärderar sina män när det säger att dem inte kommer iväg, varför skulle dem inte kunna sticka iväg utan barn i några timmar för att träna? Menar dem att pappan inte skulle fixa det? Hemma hos oss är det win-win. Jag får några timmar för mig själv och barnen får några timmar själva med sin pappa. Jag stack iväg första gången när lilltjejen var 4 veckor. Ammade precis innan jag stack och så var det inga långpass det var fråga om. Sen finns det självklart perioder där det inte funkar med träningen men det hör till undantagen istället för tvärtom. Mina barn är är iaf inget jag "skyller" på när jag inte kommer iväg för att träna. Allt handlar om prioriteringar!

1 kommentar: