fredag 20 september 2013

Sanningens minut och Itrim

Det är så mycket som jag inte har bloggat om här, som inte gick att blogga om. Jag levde med ätstörningsproblematik i några år, ju jobbigare det blev, desto svårare blev det att skriva här i bloggen utan att det sken igenom. Därför bytte jag plattform och bloggade anonymt. Nu har jag rensat bort alla gamla inlägg från den tiden och startar fräscht!

Jag sökte experthjälp och fick det. Gick på SCÄ och anser mig fullt frisk. Efter den här tiden har mat och träningsvanor varit katastrof och jag har lagt på mig väldigt många kilon. Jag vill så klart bli av med dem men har inte riktigt haft motivationen och har kanske inte riktigt vågat. Tror jag varit rädd för att trilla dit igen. Efter en väldigt lång tid med tankar fram och tillbaka bestämde jag mig för några veckor sedan att faktiskt ta tag i min hälsa. Jag vill inte ha dem här dåliga vanorna längre. Det får vara nog nu.

Jag funderade om jag skulle skaffa en PT men insåg att jag inte har råd. Istället har jag nu skrivit in mig på itrim. Jag har valt deras guldprogram som sträcker sig över två år med 20 träffar med en hälsocoach med regelbundna hälsoanalyser, samt 20 träffar med en viktminskningsgrupp där vi ska stötta, peppa och lära oss av varandra. Förra veckan hade vi första gruppträffen som handlade om vad vi i gruppen förväntar oss av itrim och av varandra, vi vägde även in oss. Idag hade jag min första hälsoanalys tillsammans med min coach då vi pratade historik, målsättningar och hur jag kan arbeta för att komma dit.

På itrim jobbar dem KBT-inspirerat med många mål som går att mäta. Jag tror och hoppas att det kommer passa mig. Många som går på itrim startar med en 12-veckors rivstart som ofta innehåller pulverdiet. Med min historik passar det inte mig, jag ska istället hålla mig till den matsedel som de kallar handfast minus. Enkelt förklarat består den av protein och mycket grönsaker. Till nästa hälsoanalys om tolv veckor satte vi som mål att jag ska ha tappat 10 kg, om jag klarar det så ska jag ge mig själv en belöning. Belöningen får inte handla om mat, funderar på om det kanske får bli en tatuering om jag lyckas. Dessa tolv veckor kommer jag att kalla första fasen. Det är då jag ska gå ner den största andelen kilo, går allt som det ska så kommer jag inte ha så många kvar där denna fas är över. Dessa veckor handlar om att bryta dåliga vanor och lägga till mig nya, bra vanor istället.

Jag kommer försöka uppdatera så ofta jag orkar och har lust om hur det går för mig. Har nästan 20 kg att gå ner men jäklar vad taggad jag känner mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar