lördag 27 augusti 2011

Utmaning MAT

Jag kommer försöka fortsätta i utmaningstempo med träningen, minus övningarna som jag kommer ta bort då passen på gymet tog alldeles för lång tid, efter löprundorna kommer jag ha kvar dem.

Det sägs att det tar ungefär tre veckor att bygga upp en ny vana och det känner jag att jag har uppnått nu med träningen. Nu är det dags för nästa steg, maten. Min stora akilleshäl. Träningen går för det mesta bra, om jag bara åt hälsosamt så skulle jag aldrig behöva oroa mig för min vikt. Nu gör jag ju tyvärr inte det. Jag är en riktig periodare när det kommer till mat, i Turkiet och sen jag kom hem har jag haft en riktig dålig period. Jag vill hitta ett sätt, en vana som alltid kommer fungera för mig, bli av med mitt sockerberoende och äta regelbundet.
I en perfekt värld äter jag frukost lunch, middag och något mellanmål. Allt nyttigt och relativt kalorisnålt. Jag slutar att småäta och slutar att vara sugen på precis allt på kvällen.

Sitter just nu och funderar på hur jag skulle kunna lägga upp en ny utmaning som är cirka en månad lång och som handlar om mat och matvanor. Någon som har förslag på hur det skulle kunna se ut? Jag tänker något i stil med matschema och planering, planering, planering.

2 kommentarer:

  1. Du har nog till stor del skrivit lösningen själv. Matschema, samt att du måste räkna lite. Precis som att man inte bör äta för mycket är det precis lika dåligt att äta för lite! Att äta för lite kan göra att man ändå inte tappar i vikt enligt önskemål (vad jag har lärt mig). Men detta har ju du ganska bra koll på :o).

    Sen måste ni slänga allt onyttigt hemma! Vi har en tjej på jobbet som tänkte sluta röka, men hon hade ciggen med sig i fickan. Hon har inte slutat än...

    Jag försöker få till frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag varje dag. Skulle behöva en bättre planering samt räkna lite bättre på mängden kalorier.

    /Maria

    SvaraRadera
  2. Hej igen,

    är väl bra att komma igång med denna utmaning så att vi är klara tills vi åker till Spanien :o).

    Här är lite förslag på vad vi kan försöka tänka på:
    * Saltintaget. Blir ganska mycket varje dag för min del. Flingsalt på salladen, salt på äggen, salt i maten osv.
    * Har redan dragit ner rejält på Coca-cola och redbullen sedan jag började dricka kaffe på morgonen. Men målet är max ett glas cola i veckan (helst inge cola) och inga Red Bull.
    * Alkohol en kväll i veckan.
    * Inget godis eller kalorifyllda efterrätter alls under utmaningen. Det innebär att ser det onyttigt ut är det onyttigt och får inte ätas. Ursäkter som att denna pannacotta är ju inte en glass inte en… godkännes inte.

    http://www.halsosidorna.se/Beraknaenergibehov.htm

    Jag behöver ca 2200kcal/dag. Det funderar jag på att fördela enligt följande.

    Frukost 300
    Mellanmål 200
    Lunch 600
    Mellanmål 200
    Middag 600
    Kvällsmål 150
    -----
    2050

    Nu är det bara att försöka hitta måltider som passar in.

    /M

    SvaraRadera